tirsdag 6. desember 2011

Språkstimulering på min praksis


På min skole gjøre det alt de kan, får å styrke og utvikle barnas språk. Men hva er egentlig språk? Språk er tegnsystem som vi bruker for å kommunisere altså forstå hverandre og tolke hverandre riktig. 
På min skole er det mange som er flerspråklig altså de kan snakke mer en 1 språk. Derfor tilrettelegger  skolen min den hjelpen de trenger. Skolen mener de trenger språkstimulering på to språk altså norsk og morsmålet deres. Skolen mener det er viktig at disse barna får utviklet ord og begreper på begge språkene. Da lærer de mer og bedre når det gjelder lesing og skriving.

Når de skal stimulere språket på norsk, begynner man i 1.klasse. Da har de ordleker og bokstavleker. På denne måten  leker elvene med ord og bokstaver, og de lærer mye gjennom disse morsomme aktivitetene. De bruke også ulike brettspill og lotto, i tillegg leser de bøker ved å se på bilder også snakker om de ser på bildet.


I tillegg lager elevene sine egne ordbok. Dette gjelder alle barna. På disse ordbøkene skriver de ned ord som de ikke forstår og da oversetter lærerne ordet for dem. For de som er tospråklig blir ordet oversatt på begge språk.


1 kommentar:

  1. Dette var ett fint innlegg Farhijo!
    Du har fine illustrasjoner med bilder som passer til(likte veldig godt det første bildet)
    Hilsen Vilde

    SvarSlett